خانه » سود پرک » تفاوت سود جامد و سود مایع

تفاوت سود جامد و سود مایع

همانطور که می‌دانید سود سوز آور به دو شکل وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سود پرک و سود مایع. برای انتخاب دقیق محصول مورد نیاز، لازم است تفاوت سود جامد و سود مایع را بهتر بشناسیم. شکل مایع سود کاستیک دارای درصد خلوص %50-48 است و به عنوان یک باز قوی شناخته کاربرد دارد. سود مایع به عنوان چربی گیری قوی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل دیگر سود کاستیک به صورت جامد است. در گذشته برای تولید سود جامد از سود مایع طی فرآیند سودا-آهک استفاده می‌کردند که طی آن کربنات سدیم به کاستیک سودا تبدیل می‌شد. اما امروزه با استفاده از تغلیظ و تبخیر هیدروکسید سدیم مایع تولیدی پتروشیمی‌ها، سود پرک تولید می‌شود. بدین صورت که ابتدا سود مایع توسط تانکرهای مخصوص به کارخانه‌های تولید سود پرک منتقل شده و در آن جا پس از تبخیر آب موجود، غلیظ می‌شود.پس از طی مراحلی به سود پرک با درصد خلوص %99-98 تبدیل می‌گردد.

نگهداری سود پرک به مراقبت‌های ویژه نیاز دارد زیرا در صورت نفوذ رطوبت به داخل بسته‌بندی به سرعت دچار کاهش کیفیت می‌شود. اما معمولا سود پرک به سود مایع ترجیح داده می‌شود زیرا دارای حجم کمتر ایت و نگهداری و حمل و نقل آن آسان‌تر است. همچنین می‌توان با اصافه کردن آب به سود جامد، سود مایع به دست آورد.

تفاوت سود پرک و سود مایع

تفاوت سود پرک و سود مایع

مزایای سود جامد نسبت به سود مایع:

هیدروکسید سدیم مایع در هوای سرد منجمد می‌شود بنابراین در مناطقی که دمای هوا پایین است خریداری سود جامد معقول‌تر است.

حمل و نقل سود پرک نسبت به سود مایع آسان تر است زیرا در مقدار تناژ بالا می‌توان با حجم کمتری آن را حمل نمود.

هزینه حمل و نقل و نگهداری سود پرک نسبت به سود مایع کمتر است. زیرا دارای خلوص بیشتر بوده و پس از حل کردن در آب می توان مقدار بیشتری سود مایع به دست آورد.

حل کردن سود جامد در آب به میزان دلخواه می توان PH آب را تنظیم نمود.

سود جامد نسبت به سود مایع آلودگی کمتری را جذب می‌کند زیرا سود مایع با تانکرهای حمل 22-25 تنی و بشکه‌ها در تماس است که این مورد نقش مهمی در آلودگی سود مایع دارد.

سود پرک نسبت به سود مایع خطرات کمتری دارد، ایمن تر است.

کیفیت سود پرک و سایر سودهای جامد را می توان در ظاهر این ماده مشاهده کرد و این یک مزیت محسوب می‌شود.

theme